lauantai 19. huhtikuuta 2014

Paineeton sydän


Pärnun pursiseuran terassi
Verenpaineen mittaus on tehty samalla jo 100 vuoden ajan, olisiko siihen vihdoin tulossa muutos digitaalisen murroksen myötä? Ja toisaalta, mitä hyötyä on verenpaineen mittaamisesta, eli mistä se oikeastaan kertoo? 

Noin parikymmentä vuotta sitten vierailin ensimmäistä kertaa Pärnussa. Paikka oli rautaesiripun jäljiltä yllättävänkin viehkeässä kunnossa. Pienet puutalot sopivasti rempallaan, lämmin vapauden tuuli puhalsi, ilusad naised kõikjal.

Jos Pärnu on jostain tunnettu, niin hiekkarannoistaan ja kylpylöistään. Intoiduimmekin kaverini kanssa vieralemaan yhdessä niistä - Tervise Paradiisissä. Päätimme ottaa mutakylvyn, uutta molemmille!

Varttuneempi kylvettäjä ihmetteli kovasti - "Mida te siin teete, noored mehed?" Olimme tosiaankin huomattavasti keskivertokylpyilijöitä nuorempia. Hyväntuulisena hän kuitenkin alkoi mutapeitettä meille levittämään. Lopuksi, tyytyväisenä kättensä jälkeen, hän poisti lämpimän mudan rintakehältäni - sydämen kohdalta - ja katsoi huolestuneena silmiin ja selitti "Süda paha!" Ja jätti meidät sitten niine hyvineen hautumaan pariksikymmeneksi minuutiksi.

Olo kylvyn jälkeen oli hyvä ja raukea, kesäilta aluillaan. Kylpylästä oli vain harppaus Pärnun pursiseuran terassille ja sehän vain sopi: Saku-õlu nenän alle ja purjeveneiden siluetteja ihailemaan.

Samaan pöytään kömpi pari suomalaismiestä, olivat purjehtineet Helsingistä paikan päälle lomailemaan. Vaihdoimme kuulumisia ja kerroimme kylpyläkokemuksestamme. Kun mainitsin, että sydän jätettiin kylvetystä vaille, ja että aprikoin sen johtuvan halusta pitää verenpaine hoidon aikana aisoissa, toinen miehistä naurahti ja sanoi: "Parempi että on painetta, kuin ettei sitä ole ollenkaan!". Nauroin mukana; anekdootti jäi mieleen.

Mistä kohonnut verenpaine kertoo?

Mitä verenpaineen korkeat tai matalat lukemat oikeastaan kertovat?

Välillisesti sydämen tehosta pumpata verta, ja verisuonten kunnosta. Diastolinen lukema on verenpaineen arvo sydämenlyöntien välissä, systolinen lukema saadaan kun sydän lyödessään puristaa verta valtimoihin.

Matalasta verenpaineesta on harvoin vaaraa - päinvastoin, se vähentää riskiä sairastua sydän- ja verisuonisairauksiin, toki liian usein toistuva huimaus ja väsymys vaativat lääkärissä käyntiä.

 Veren kohonnut triglyseridipitoisuus on
kokonaiskolesterolia parempi
ennuste riskille kuolla sydän- ja
verisuonitauteihin.
Yleisempää on sen sijaan että verenpaine on kohollaan. Yleisin syy kohonneelle verenpaineelle on verisuonten jäykistyminen: verisuonten seinämään alkaa kertyä plakkia, jonka muodostuminen puolestaan johtuu kohonneista tulehdusarvoista ja hyperlipidemiasta, erityisesti veren (hapettuneen) LDL-kolesterolin ja triglyseridien määrästä (lue m. Guidelines for Primary and Secondary Prevention in Mixed Dyslipidemia).

Tupakointi on altistava tekijä, ja myös suolan käyttö lisää painetta suonissa.

Kohollaan olevista verenpaineesta ja veren kolesteroli- ja rasva-arvoista on todennäköisenä seurauksena valtimotauti (valtimonkovettumatauti, ateroskleroosi). Jos verisuoni pääsee tukkeutumaan kokonaan, voi pahimmillaan olla seurauksena sydän- tai aivoinfarkti.


Valtimon ahtauman kehittyminen. Lähde: Terveyskirjasto.fi.

Miten voin pienentää infarktiriskiä?

Vaikuttamalla veriarvoihin ja -paineeseen. Aiemmassa blogikirjoituksessani julkaisin jo veriarvoni, uudestaan ohessa. Ne olivat varsin tyydyttävät sikäli, että triglyseridit olivat hyvällä tolalla, ja HDL korkealla.

TutkimusTulosMinMaxYksikkö
Kolesteroli5.25.0mmol/l
Kolesteroli, HDL1.81.0mmol/l
Kolesteroli, LDL3.03.0mmol/l
Triglyseridit0.982mmol/l

LDL-kolesterolia voisin hieman tuoda alaspäin, sillä plakkia kertyy verisuonien seinämiin jo LDL-kolesterolin ylittäessä arvon 1,5-2,0 mmol/l. Siihen voisi auttaa maitotuotteiden, erit. juustojen sekä kahvinjuonnin vähentäminen, kuitujen lisäämisestäkään on tuskin haittaa; hyvä artikkeli aiheesta on
www.pronutritionist.net-sivustolla.

Ruokavaliossani on myöskin liikaa suolaa. Syön työpaikan ravintolassa normaalisti salaattiruokia, joiden suolapitoisuuteen en voi itse vaikuttaa. Käyn myös vapaa-aikanani usein ulkona syömässä. Valitettavasti vähäsuolaisia annoksia ravintoloissa ei ole kovinkaan usein tarjolla. Välipalaksi syön usein proteiinipatukan, joista niistäkin saa helposti turhaa suolaa jopa 500 mg patukkaa kohden.

Oheinen taulukko kertoo viimeisen kahden viikon aikana syömäni ravinnon määrän ja laadun - keskimäärinen suola-annos päivässä on ollut yli 3 400 mg. Se on toki alempi kuin Valtion ravitsemusneuvottelulautakunnan v. 2014 suositukset, alle 5 g / päivässä, mutta korkeampi kuin USA:n ravinto- ja lääkeviranomaisen suositus 2 300 mg / päivässä.

Syömäni ravinto ja sen sisältö, viikot 15-16 v. 2014

Verenpaineen ideaaliarvo?

Tuore Helsingin Sanomien artikkeli, Paljonko suolaa perusterveelle? – 10 kysymystä suolasta, osaa kertoa suolalle altistumattomien luonnonkansojen verenpaineen arvojen olevan jopa niinkin alhaisia kuin 90/70 mmHg (sys./dia.). Ideaalina pidetty 120/80 mmHg alkaa tätä vasten kuulostaa jo varsin kovalta arvolta?

Pienet lapset ja urheilijat pääsevät yhteiskunnassamme ideaaliarvoihin, me muut kärsimme heikosta ruokavaliosta ja sen laadusta. Jo 15 vuotiaana lapsen verenpainearvot ovat kohonneet 20 mmHg!

Oheinen taulukko kuvaa hyvin riskejä, ideaaliarvoja, ja onpa sinne mahdutettu suosituksiakin - ravinto ja liikunta, terveet elämäntavat kunniaan!

Verenpaineen kuvaaja, haettu sivustosta Blazeminds.com. Huomaa lapsien ja urheilijoiden arvot, jotka ovat jopa "ihannearvona" pidettyä 120/80 mm Hg (sys./dia.) alhaisemmat.


Tuleeko noutaja?

Japanilaistutkimuksessa, Korkea aamuverenpaine lisää aivohalvauksen riskiä, oli valittu kohonneen verenpaineen raja-arvoksi oli valittu 135/85 mmHg. Siihen nähden omat arvoni ovat ihan kohtuullisen hyvällä tasolla.

Aina voi kuitenkin parantaa - ja taidankin lukea tämän oman blogini jatkossa.useampaan kertaan. Yläpaine olisi mukava saada nykyistä parempaan kuosiin vaikka kuolema tuskin näillä arvoilla ihan nurkan takana kolkutteleekaan.

Verenpainemittauksiani Withingsin mittarilla viimeisen 30 pv ajalta. Mittarille
ilmoitettu virhe on ± 3 mmHg. Tuorein mittaus on tehty ke 16.4.2014 klo 08:35.

Verenmittauksen uudet tuulet

Kolesteroli arviot voidaan mitata suoraan ihon läpi väittää kanadalainen PreVu. Kolesterolia kertyy ihon kudoksiin, ja PreVu:n menetelmällä kolesteroli voidaan mitata suoraan ihosta.

Intialaisessa Sree Sastha tutkimuslaitoksessa on tutkittu kolesterolin mittaamista käden valokuvan perusteella
Photographic Cholesterol Test - A New Noninvasive Way To Test Cholesterol. Tutkijat ovat keränneet laajan tietokannan henkilöistä, joiden kolesteroli on mitattu perinteisin menetelmin. Kolesteroli kertyy käden ihopoimuihin. Kun kuvan poimujen rakennetta verrataan henkilön kolesteroliarvoihin, voidaan muodstaa malli käden kuvan ja kolesteroliarvojen välillä.

Kätevä tapa mitata verenpainetta olkavarteen kiedotun mansetin sijaan voisi olla esimerkiksi kynää muistuttava mittalaite, Pen on the pulse: A better way to measure blood pressure, jota Australiassa Queenslandin yliopistossa on kehitelty. Laite mittaa ranteesta valtimopulssin kynän kärkeen sijoitetulla anturilla ja vertaa sitä matemaattiseen malliin, joka muuttaa pulssimittauksen verenpaineeksi.

Verenpaine voidaan mitata ranteesta
sykkeen perustella.
Kuva: University College London.
Vähän kömpelöä, vai mitä? Eiköhän tehdä tämä suoraan älykelloon:

Leicsesterin yliopistossa on kehitetty älykelloa muistuttavaa laitetta,
Ground-breaking technology will revolutionise blood pressure measurement for first time for over a century
jossa periaate on samankaltainen kuin australialaisten keksimä - sykeinformaatio muutetaan verenpainetiedoksi. Lontoolaiset ja saksalaiset perässä.

Triglyseriditkin voitanee kohta mitata ilman ihon puhokomista, sillä Irvinessä, Kalifornian yliopistossa (UCI) on mietitty triglyseridien mittaamista hengiltyksestä.

Matalapainetta luvassa

Parasta terveydenhuollossa (sairaanhoidossa) on se, ettei sitä tarvittaisi lainkaan. Sydän- ja verisuonitaudit ovat piinanneet länsimaita jo hyvän aikaa. Niiden ennaltaehkäisy säästäisi miljardeja. Ja uuden teknologian avulla se on mahdollista.

Matalapaineista pääsiäistä kaikille lukijoille!


Odotan mielenkiinnolla kommenttiasi tästä blogista, ja voit vapaasti lähettää minulle ideoita tai toiveita blogin sisällöksi!

Digiterveysterveisin,

Pekko (digiterveys@gmail.com)

© Pekko Vehviläinen
(Huom. Tämän blogin kirjoitukset ja esitykset eivät edusta varsinaisen työnantajani, Accenture Oy:n näkemyksiä eivätkä mielipiteitä vaan ovat omiani ja Digital Health Solutions Oy:n omaisuutta.)

0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Digiterveys-blogini tarkastelee digitaalisen vallankumouksen vaikutusta terveyteen laajalti, mutta myös omakohtaisesti.

Pekko Vehviläinen

Olen koulutukseltani tekniikan tohtori ja lajivalmentaja (ju-jutsu), opiskelen ravintotieteitä yliopistossa sekä kuntoilen myös intohimoisesti! Haluan kertoa sinulle informatiivisesti terveyden digitaalisesta murroksesta. Tarkastelen blogissa uusimman teknologian vaikutusta omaan itseeni ja haluan tuoda omat kokemukseni sinunkin kommentoitavaksesi. Tervetuloa mukaan!

HeiaHeia!-treenilokini

Endomondo-lokini

Suosituimmat artikkelit

Networkedblogs

Sisällön tarjoaa Blogger.