Maria Sharapova Niken mainoksessa |
Mitä nainen haluaa? Jos sen tietäisin olisin rikas mies. Tai naimisissa. Tai molempia. Koitankin vastata hieman helpompaan kysymykseen: mitä nainen haluaa terveys- ja hyvinvointipalveluilta, laitteilta ja tuotteilta?
Insinöörimies lenkille lähdössä. |
Miehet eivät osaa tätä edes kysyä, etenkään insinöörit. Heille ei tarvitse vempeleitä sen kummemmin perustella, vaan me pääsemme heti vertailemaan sykemittareiden ominaisuuksia ja nappien lukumäärää, ja niin edelleen.
Kuitenkin naiset ovat erittäin kiinnostuneita terveyden ja hyvinvoinnin palveluista - mikseivät siis yhtä kiinnostuneita laitteista? Mikä kumma naisille sitten kelpaisi? Päätin ottaa selvää.
Mitä nainen haluaa hyvinvointipalveluilta ja -tuotteilta?
Lähdin selaamaan markkinatutkimuksia ja julkaisuja. Jonkin verran tietoa tulikin vastaan. Vakuuttavin ja laajin oli yhdysvaltalaisen Anthem Worldwiden viime vuonna julkaisema markkinatutkimus naisten odotuksista hyvinvointipalveluiden suhteen. Sen yhteenveto kolmesta eri kyselytutkimuksesta oli, että tärkeimmät asiat jota nainen hyvinvoinnilta ja terveydeltä haluaa ovat,
- hyvän olon ja onnen tunne
- parempi elämänlaatu
- olla paras oma itsensä
WTF??? Tuijotin lukemaani ns. monttu auki. Jos nuo ovat tärkeimmät seikat mitä nainen haluaa, niin moniko sykemittari tai laite on suunniteltu vastaamaan noihin tarpeisiin? Olisiko alan yrityksillä siis hieman parantamisen varaa? Vai onko tehtävä insinööreille täysin mahdoton?
Vaan eipä suunnitella vielä - selataan tutkimusta ensin tarkemmin... naisten tarpeet hyvinvointipalveluille nimittäin muuttuvat iän myötä.
Milleniaalinaiset (1981-2000 syntyneet) - itsensä kehittäminen
Serena Williams ja Niken Fuel Band |
Nike seurannee milleniaalinaisten mielenliikkeitä parhaiten: heidän mainostensa naiset saavat hikoilla, tehdä ja saavuttaa asioita, ja samalla tuntea olonsa hyväksi. Samalla Nike on onnistunut tuomaan markkinoille myös laitteen joka kiinnostaa myös naisia - Fuel Bandin, aktiivisuusmittarin joka on helppokäyttöinen, hyvännäköinen, ja jonka mainoslogankin on suoraan milleniaaleille räätälöity: "Tee elämästäsi urheilua ja vapauta potentiaalisi!"
X-sukupolven naiset (1965-1980 syntyneet) - hyvinvointi ja tasapaino
X-sukupolven nainen on erittäin kiinnostunut terveydessä ja hyvinvoinnista, mutta iän myötä kiinnostus painottuu fyysiseen terveyteen. Olisi helppoa olettaa, että kiinnostuksen kohde olisi ulkonäkö, mutta ainakin minua yllätti, että paljon tärkeämpää aikuiselle naiselle onkin terveys ja toimeliaisuus. Oman kehon pitää olla vahva ja aktiivinen jotta ruuhkavuodet päästäisiin kunnialla läpi!
Hyvinvointipalvelun markkina on kasvussa. Mindfullness-koulutus on yksi esimerkki uusista palveluista joista naiset saavat lisäarvoa elämäänsä. |
Laitteet ja vempeleet vastaavat huonosti suoraan näihin tarpeisiin. Sen sijaan eri hyvinvointipalveluiden, henkilökohtaisten, ja verkkopalveuiden tarjonta sopii X-sukupolvelle paremmin. Pelkästään USA:ssa markkinan tuotto hyvinvoinnin sähköisten palveuiden osalta on jo 2 mrd. USD, ja sen ennustetaan nelinkertaistuvan 8 mrd. USD:hen vuoteen 2018 mennessä, kts. VTT Katsaus 2013. Suomessa Googlen hakusana "hyvinvointvalmennus" pompauttaa hetkessä 6 650 hakutulosta.
Suuret ikäluokat (1946-1964) - huoli terveydestä
Suurten ikäluokkien konkreettisin tarpeisiin uusista digitaalisista palveluista vastannevat parhaiten mm. painon ja verenpaineen mittaaminen, laboratorion testitulokset, helppokäyttöinen ruokapäiväkirja ja niin edelleen, mutta mittauksista saadaan hyöty irti vasta siinä vaiheessa kun ne voidaan helposti tallentaa jonnekin ja tuloksia tulkitsee ja ohjeita antaa joku terveydenhuollon ammattilainen.
Uusien palveluiden myötä lääkäri tekee kotikäynnin kännykkääsi, ja saa sinusta myös tarkkaa tietoa jos sen sallit. |
Mittalaitteiden ja palveluiden kehittyessä, sekä laitteiden ja ohjelmistojen muuttuessa paremmin toisiinsa yhteensopiviksi, saamme etälääkäripalvelut kotiimme, ja lääkärikin saa meistä tarkempaa ja ajantasaista tietoa. Terveyden ylläpito helpottuu oleellisesti!
Nainen osaa vaatia palveluilta enemmän ja parempaa!
Sannan kysymys laitteiden hyödyistä oli hyvä ja oleellinen, sillä se pakotti minut, tekniikan tohtorin ja insinöörin, miettimään mitä naisille suunnatut palvelut voisivat olla.
Naisista on miesinsinöörille itse asiassa tavattomasti hyötyä, useammassa markkinatutkimuksessa on nimittäin huomattu että jos tuote tai palvelu täyttää naisen odotukset, niin se ylittääkin miehen toiveet! Onkin oletettavissa että liikunnan- ja terveyden tuotteet ja palvelut kehittyvät yhä enemmän naisten toiveiden mukaisesti, markkinapotentiaalia on valtavasti. Samalla käytettävyyden ja konkreettisten hyötyjen paranataminen hyödyttää ja helpottaa myös miesten elämää.
Lopuksi
Kiitos jälleen kun luit blogini! Naputtelun jälkeen lähden nyt digimietteineni kanssa pidemmälle parin tunnin lenkille Helsingin rantamaisemiin - sillä mistä sitä tietää jos vaikka se rikkaus tai rakkaus juoksisi tänään Kaivopuistossa vastaan. :)
Odotan mielenkiinnolla kommenttiasi tästä blogista, ja voit vapaasti lähettää minulle ideoita tai toiveita blogin sisällöksi!
Digiterveysterveisin,
Pekko (digiterveys@gmail.com)
© Pekko Vehviläinen
(Huom. Tämän blogin kirjoitukset ja esitykset eivät edusta varsinaisen työnantajani, Accenture Oy:n näkemyksiä eivätkä mielipiteitä vaan ovat omiani ja Digital Health Solutions Oy:n omaisuutta.)
Hyvin ovat tutkijat tavoittaneet ainakin tämän naisen toiveet ja ajatukset. Vuonna 1980 syntyneenä keikun mukavasti milleniaalien ja X:ien välimaastossa ja tunnistan itsessäni molempien ajatuksia.
VastaaPoistaLisäksi olen myös insinööri ja tykkään kyllä mittailla ja saada dataa itsestäni. En kuitenkaan koe, että se data kovin paljon vie lähemmän tavoitteitani. Useammin melkein data vie poispäin tavoitteista, sillä tieto korkeasta rasvaprosentista ei pahemmin lisää hyvinvointia ja mielenrauhaa ;)